PRĘDKOŚĆ ZABIJA NA DROGACH !
W 2016 roku na drogach woj. wielkopolskiego zaistniało 36.758 zdarzeń drogowych, w tym 2.304 wypadki, w których 249 osób poniosło śmierć, a 2.669 doznało obrażeń ciała. Policji zgłoszono 34.454 kolizje drogowe.
STAN BEZPIECZEŃSTWA W RUCHU DROGOWYM W WIELKOPOLSCE W LATACH 2012 – 2016
W porównaniu z rokiem 2015 r. nastąpił wzrost liczby:
-
wypadków drogowych o 110 zdarzeń
-
ofiar śmiertelnych o 4 osoby
-
rannych o 149 osób
-
kolizji drogowych o 4.896 zdarzeń
Sprawcami blisko 85 % zdarzeń byli kierujący pojazdami.
W 2016 roku wielkopolscy policjanci zarejestrowali 2.013 wypadków z winy kierujących, w których 201 osób zginęło, a 2.367 zostało rannych;
Ponadto zgłoszono również 28.942 kolizje drogowe.
Od wielu lat, jedną z głównych przyczyn tragicznych w skutkach wypadków drogowych jest nadmierna prędkość i zachowania związane z prędkością takie, jak :
-
nie dostosowanie prędkości do warunków ruchu,
-
nie zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami,
-
gwałtowne hamowanie.
Przyczyny zdarzeń drogowych z winy kierującego:
PRZYCZYNY |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
Kolizje |
|||||||
2015 |
2016 |
2015 |
2016 |
2015 |
2016 |
2015 |
2016 |
||||
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
421 |
439 |
59 |
65 |
567 |
554 |
4133 |
5244 |
|||
Niezachowanie bezp. Odległości między pojazdami |
115 |
132 |
5 |
4 |
148 |
173 |
4432 |
5243 |
|||
Gwałtowne hamowanie |
8 |
8 |
0 |
0 |
10 |
9 |
69 |
57 |
Wykroczenia spowodowane nie dostosowaniem prędkości do warunków ruchu, nie zachowaniem bezpiecznej odległości między pojazdami i gwałtownym hamowaniem stanowiły w 2016 roku odpowiednio:
-
28,8 % wypadków drogowych spowodowanych przez kierujących,
-
34,3 % osób zabitych w wypadkach spowodowanych przez kierujących,
-
31,1 % osób zabitych w wypadkach spowodowanych przez kierujących,
-
36,4 % kolizji drogowych spowodowanych przez kierujących.
-
RODZAJE ZDARZEŃ DROGOWYCH SPOWODOWANYCH „PRĘDKOŚCIĄ”
|
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
Kolizje |
|
PRĘDKOŚĆ |
wywrócenie się pojazdu |
73 |
7 |
129 |
403 |
najechanie na drzewo |
58 |
26 |
109 |
139 |
|
zderzenie pojazdów tylne |
45 |
2 |
109 |
1020 |
|
zderzenie pojazdów czołowe |
29 |
14 |
97 |
134 |
|
zderzenie pojazdów boczne |
22 |
6 |
51 |
292 |
|
najechanie na słup, znak |
13 |
2 |
28 |
268 |
|
najechanie na barierę ochronną |
8 |
2 |
8 |
257 |
|
najechanie na pieszego |
7 |
3 |
14 |
7 |
|
najechanie na unieruchomiony pojazd |
5 |
2 |
6 |
129 |
-
RODZAJE POJAZDÓW, KTÓRYCH KIERUJĄCY BYLI SPRAWCAMI ZDARZEŃ DROGOWYCH SPOWODOWANYCH „NADMIERNĄ PRĘDKOŚCIĄ”
|
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
Kolizje |
|
RODZAJ POJAZDU SPRAWCY |
samochód osobowy |
351 |
55 |
470 |
4375 |
motocykl |
33 |
7 |
31 |
102 |
|
motorower |
19 |
1 |
21 |
58 |
|
samochód ciężarowy |
34 |
2 |
46 |
547 |
Najliczniejszą grupą wiekową sprawców zdarzeń drogowych, gdzie główną przyczyną było nie dostosowanie prędkości jazdy są osoby młode, w wieku 18-35 lat:
|
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
Kolizje |
|
WIEK SPRAWCY |
18 lat |
35 |
3 |
54 |
202 |
19 lat |
18 |
2 |
22 |
219 |
|
20 lat |
26 |
1 |
37 |
248 |
|
21 lat |
21 |
3 |
24 |
201 |
|
22 lat |
14 |
7 |
24 |
229 |
|
23 lat |
20 |
2 |
26 |
190 |
|
24 lat |
19 |
4 |
21 |
187 |
|
25 lat |
16 |
1 |
27 |
199 |
|
26 lat |
13 |
3 |
13 |
139 |
|
27 lat |
20 |
5 |
42 |
149 |
|
28 lat |
18 |
1 |
25 |
165 |
|
29 lat |
11 |
2 |
9 |
156 |
|
30 lat |
12 |
2 |
14 |
157 |
|
31 lat |
11 |
2 |
12 |
141 |
|
32 lat |
14 |
1 |
17 |
150 |
|
33 lat |
7 |
2 |
5 |
139 |
|
34 lat |
10 |
1 |
11 |
133 |
|
35 lat |
10 |
2 |
14 |
97 |
-
SZYBCIEJ ZAWSZE OZNACZA NIEBEZPIECZNIEJ !
Pamiętajmy, że większa prędkość jazdy to:
-
gorsza obserwacja drogi,
-
zawężenie pola widzenia,
-
zbyt późne zauważenie przeszkody (stojącego pojazdy, pieszego, ubytku w nawierzchni drogi, itp.),
-
mniej czasu na reakcję,
-
podejmowanie szybko niewłaściwych decyzji o wykonaniu manewrów, np. wyprzedzania, skrętu, itp.
-
wydłużenie drogi hamowania i drogi zatrzymania,
Analizując stan bezpieczeństwa na drogach powiatu chodzieskiego warto zauważyć, że 2016 roku doszło do 29 wypadków, w których nie zginęła ani jedna osoba, a 33 osoby zostały ranne.
W porównaniu do roku 2015 r. nastąpił:
-
Spadek o 1 liczby wypadków drogowych
-
spadek o 2 osoby liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych
-
wzrost liczby osób rannych o 1 osobę więcej niż w roku 2015
-
wzrost liczby kolizji o 48
Z winy kierujących pojazdami zaistniało 100% wypadków drogowych, piesi nie byli sprawcami żadnego wypadku;
Głównymi przyczynami wypadków drogowych z winy kierującego w 2016 r. było:
-
nie dostosowanie prędkości do warunków ruchu – 9 zdarzeń
-
nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu – 4 zdarzenia
-
nieprawidłowe wyprzedzanie – 10 zdarzeń
Zdarzenia drogowe w latach 2010 – 2016 na terenie powiatu chodzieskiego
Najczęściej przyczyną kolizji drogowych było :
- nie dostosowanie prędkości do warunków ruchu – 5 zdarzeń
- nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu – 51 zdarzeń
- nieprawidłowe cofanie – 23 zdarzenia
- nie zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami – 29 zdarzeń
Na terenie miasta Chodzieży miało miejsce 8 wypadków drogowych, w których rannych zostało 8 osób, oraz zanotowano 121 kolizji drogowych.
Dane dot. liczby zdarzeń drogowych w powiecie przedstawia poniższa tabela.
|
wypadków |
zabitych |
rannych |
kolizji |
---|---|---|---|---|
m. Chodzież |
7 |
0 |
8 |
135 |
gm. Chodzież |
5 |
0 |
6 |
59 |
gm. Budzyń |
8 |
0 |
9 |
61 |
MiG. Margonin |
3 |
0 |
4 |
48 |
MiG. Szamocin |
6 |
0 |
6 |
28 |